ZAKON O FISKALIZACIJI - POJEDNOSTAVLJENO

Proučite jednostavan vodič kroz novi Zakon o fiskalizaciji i što on znači za vaše poslovanje, što vas očekuje i kako se najbolje pripremiti.

Fiskalizacija se u Hrvatskoj primjenjuje već 12 godina i tijekom tog razdoblja postala je osnovni mehanizam nadzora nad prometom u gotovini.

U definiciji, fiskalizacija podrazumijeva slanje podataka o računu Poreznoj upravi neposredno prije njegova izdavanja putem fiskalnih blagajni i softverskih rješenja. Sustav je učinkovit, ne usporava izdavanje računa i tijekom godina se pokazao kao vrijedan izvor podataka za Poreznu upravu. Podaci iz fiskalizacije doprinose boljem razumijevanju gospodarskih kretanja i omogućuju građanima da prijave nepravilnosti u izdavanju računa.

Međutim, do sada su fiskalizacijom bili obuhvaćeni samo računi naplaćeni gotovinom i karticama u B2C odnosima. Računi plaćeni putem transakcijskih računa, kao i oni u B2B i B2G segmentima, nisu ulazili u sustav fiskalizacije.

Od 1. srpnja 2019. godine uvedena je obveza izdavanja eRačuna u javnoj nabavi, temeljem EU Direktive i Zakona o elektroničkom izdavanju računa. Time je počela šira digitalizacija poslovanja u javnom sektoru.
eRačuni se izdaju u strukturiranom elektroničkom obliku (XML), a njihovo korištenje regulirano je nizom EU i nacionalnim zakonskim i podzakonskim propisima.

Europska komisija predlaže novu Direktivu (2025/516) koja predviđa digitalno izvješćivanje u stvarnom vremenu temeljem eRačuna, s ciljem suzbijanja PDV prijevara i modernizacije sustava.

Hrvatska je spremna za taj prijelaz zahvaljujući postojećem iskustvu s fiskalizacijom i primjenom eRačuna u javnoj nabavi. Cilj je stvoriti jedinstven zakon koji zamjenjuje dosadašnji Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom te obuhvaća sve oblike izdavanja i razmjene računa (B2C, B2B, B2G).

Fiskalizacija 2.0, temeljena na eRačunima, donosi jednostavniji, brži i sigurniji nadzor nad prometom, uz značajne koristi za gospodarstvo i poreznu transparentnost.

Projekt Fiskalizacija 2.0
usmjeren je na:

fiskalizaciju eRačuna u B2B i B2G odnosima

besplatnu aplikaciju za
male obveznike

manje obrazaca i automatske prijave

digitalnu arhivu i
manje troškova

ostvarenje zelene politike i društvena odgovornost


Jedinstveni zakon za sve račune
– bez iznimke

Projekt Fiskalizacija 2.0 službeno je završen krajem 2024. godine, ali zakonske promjene koje iz njega proizlaze tek stupaju na snagu.

Kako bi se osigurala potpuna provedba projekta i ispunili svi ciljevi, donosi se jedinstveni zakon o fiskalizaciji koji objedinjuje sve oblike izdavanja i razmjene računa – bilo da se radi o krajnjoj potrošnji (B2C), poslovanju između poduzeća (B2B) ili između poduzetnika i javnih tijela (B2G).

Bitno iz Zakona:

Novi pojmovi za jasnije razumijevanje

Prvi dio Zakona donosi pojmovnik – ključni pojmovi su redefinirani kako bi obuhvatili sve oblike fiskalizacije.


Fiskalizacija u krajnjoj potrošnji (B2C)

Fiskalizacija više ne ovisi o načinu plaćanja; svi računi izdani građanima moraju se fiskalizirati.

Fiskalizacija eRačuna (B2B i B2G)

U B2B i B2G poslovanju uvodi se obveza izdavanja i fiskalizacije eRačuna. Cilj je jedinstven nadzor.

Zbunjuju vas pojmovi iz novog zakona?

U našem pojmovniku saznajte što znače izrazi poput fiskalizacija eRačuna, pristupna točka, informacijski posrednik i drugi važni termini.

Fiskalizacija u krajnjoj potrošnji (B2C)

Novim Zakonom o fiskalizaciji svi računi izdani građanima (B2C) moraju biti fiskalizirani, neovisno o načinu plaćanja. Proširuje se obveza na dodatne djelatnosti, uvodi se obavezna elektronička dostava podataka putem ePorezne i ukida se mogućnost navođenja čeka kao načina plaćanja:

Obvezne mjere za sve poslovne prostore

Svi obveznici fiskalizacije dužni su donijeti interni akt, označiti prostore i postaviti naljepnice o obvezi izdavanja računa, prilagoditi sadržaj računa, i ovjeriti svaki račun, neovisno o načinu plaćanja

Proširena obveza fiskalizacije

Fiskalizacija se sada odnosi i na prodaju novina i tiska, duhanskih proizvoda, maraka i poštanskih vrijednosnica.

Ček više nije priznat način plaćanja

Ukida se mogućnost navođenja čeka kao načina plaćanja jer više nije u opticaju.

Obvezna elektronička dostava podataka

Svi podaci o poslovnim prostorima dostavljaju se elektronički, isključivo putem sustava ePorezna.

Fiskalizacija eRačuna
(B2B i B2G)

Novim Zakonom o fiskalizaciji uvodi se obveza izdavanja i fiskalizacije eRačuna u poslovanju između poduzetnika te između poduzetnika i javnih tijela.

Za razliku od dosadašnje prakse, svi eRačuni morat će biti fiskalizirani u stvarnom vremenu. Podaci iz eRačuna razmjenjuju se putem informacijskih posrednika i dostavljaju Poreznoj upravi.

Zakon propisuje i tehničke uvjete, obveze izdavatelja i primatelja eRačuna, pravila za pristupne točke u procesu fiskaliziranja, uspostavljanje i korištenje besplatne aplikacije za male porezne obveznike, uvjete za obavljanje poslova informacijskog posrednika i drugo.

Time se stvaraju preduvjeti za uvođenje digitalnog izvještajnog sustava koji će zamijeniti brojne dosadašnje prijave i olakšati porezno izvještavanje.

Kako funkcionira
razmjena eRačuna?

Izdavatelj eRačuna pokreće proces slanja dokumenta elektroničkim putem – kroz odabranog informacijskog posrednika ili putem vlastite aplikacije.

Prije slanja, sustav automatski provjerava gdje se primatelj nalazi, odnosno na kojoj je adresi registriran za primanje eRačuna (kroz AMS i MPS).

Kada se adresa pronađe, eRačun se prenosi između dvije pristupne točke – izdavatelja i primatelja.

Primatelj potvrđuje primitak, a Porezna uprava preko pristupne točke istovremeno zaprima podatke iz eRačuna za potrebe fiskalizacije i izvještavanja.

mora se izdavati u skladu s EU normom

podatke propisane prema klasifikaciji (KPD)

osigurati vjerodostojnost podrijetla

osigurati cjelovitost
sadržaja

osigurati čitljivost
podataka

eIzvještavanje
novi izvještajni sustav

U okviru novog Zakona o fiskalizaciji, svi izdavatelji i primatelji eRačuna obvezni su dostavljati dodatne podatke putem eIzvještavanja.

Izdavatelji eRačuna izvještavaju o naplati računa i neisporučenim eRačunima.

Primatelji eRačuna izvještavaju o odbijenim eRačunima.

Za provedbu postupka eIzvještavanja može se koristiti web servis, usluga informacijskog posrednika ili FiskAplikacija.

Cilj je potpuna digitalizacija poreznog izvještavanja i smanjenje administrativnog opterećenja putem automatske razmjene podataka.

Novi digitalni alati

FiskAplikacija

FiskAplikacija će omogućiti uvid u vlastite podatke u stvarnom vremenu, na temelju podataka prikupljenih kroz fiskalizaciju eRačuna.

MIKROeRAČUN

Porezna uprava uvodi aplikaciju MIKROeRačun za izdavanje, zaprimanje i arhiviranje eRačuna – namijenjenu malim obveznicima izvan sustava PDV-a.