FISKALIZACIJA 1.0 vs FISKALIZACIJA 2.0
Usporedili smo Fiskalizaciju 1.0 i 2.0 – saznajte što konkretno znači prelazak na eRačune, što se točno mijenja i koje nove obveze vas čekaju.
Fiskalizacija predstavlja automatiziranu programsku dostavu podataka iz računa Poreznoj upravi u realnom vremenu.
Fiskalizacija 2.0 predstavlja nadogradnju postojećeg sustava fiskalizacije u Hrvatskoj uvođenjem obaveznih e-računa i digitalizacijom procesa izdavanja računa.
Dok je Fiskalizacija 1.0 bila usmjerena na fiskalizaciju računa između poduzetnika i krajnjih potrošača (B2C), nova verzija proširuje obvezu i na račune između poduzetnika (B2B) te prema javnim tijelima (B2G).
Vremenski pregled uvođenja
fiskalizacije
2013.

Uvedena fiskalizacija 1.0
Fiskalizacija 1.0 je uvedena 2013. godine te su svi obveznici morali slati podatke o gotovinskim računima Poreznoj upravi.
2017.

Proširenje obveze na paušalce
Fiskalizacija se proširuje i na male porezne obveznike – obrtnike koji plaćaju porez paušalno. Precizirano je oslobođenje od obveze fiskalizacije za putnički promet i uvedene su odredbe o odgovornosti za korišteno programsko rješenje u
postupku fiskalizacije.
2018.

Uvedena obveza izdavanja eRačuna u javnoj nabavi
2018./19. započeli su prvi koraci prema digitalizaciji poslovanja, uključujući testiranje e-računa u poslovanju s javnom nabavom te definiranje standarda za elektroničku razmjenu.
2021.

Fiskalizacija samoposlužnih uređaja
Uvedena je obveza fiskalizacije podatka o prodaji putem samoposlužnih uređaja koji u pravilu ne izdaju račune i jasno označavanje dokumenata koji se izdaju prije računa s natpisom „Ovo nije fiskalizirani račun“.
2021.

QR kod, fiskalizacija ponuda i novi način određivanja blagajničkog maksimuma
Računi moraju sadržavati QR kod radi brže provjere. Uvodi se i fiskalizacija ponuda. Također, mijenja se način određivanja visine blagajničkog maksimuma.
2024.

Fiskalizacija napojnica
Reguliran je status napojnica uz račun, ukinuta je provjera računa putem SMS-a i provedene su prilagodbe zbog uvođenja eura.
2026.

Uvodi se obveza izdavanja eRačuna u B2B
Početkom 2026., uvodi se obveza izdavanja i fiskalizacije e-računa u B2B sektoru, što znači da papirnati i PDF računi više neće biti dovoljni – svi računi morat će biti razmijenjeni putem informacijskih posrednika i fiskalizirani.
Što Fiskalizacija 2.0 mijenja u odnosu na Fiskalizaciju 1.0?
MODEL FISKALIZACIJE
U postojećem modelu fiskalizacije, sve započinje u trenutku izdavanja računa putem blagajne ili naplatnog uređaja.
Taj uređaj, uz pomoć integriranog softvera, automatski izdvaja skup podataka iz računa i šalje ih prema Poreznoj upravi.
Porezna uprava u realnom vremenu obrađuje zaprimljene podatke i generira jedinstveni identifikator računa (JIR), koji vraća natrag na naplatni uređaj. Tek nakon zaprimanja JIR-a, račun se može ispisati.
Na taj način svaki račun s gotovinskim plaćanjem prolazi trenutnu provjeru kroz sustav, a kupac može provjeriti je li njegov račun prijavljen Poreznoj upravi.
U novom modelu fiskalizacije, temelj sustava je elektronički račun (eRačun) koji pošiljatelj kreira pomoću programskog rješenja i šalje ga primatelju putem informacijskog posrednika.
Istovremeno, programsko rješenje pošiljatelja automatski izdvaja skup podataka iz eRačuna i šalje ih Poreznoj upravi.
Ovim dvosmjernim procesom osigurava se unakrsna provjera – i pošiljatelj i primatelj potvrđuju valjanost transakcije, što podiže razinu kontrole i transparentnosti cijelog sustava.
Na taj način računi se prate digitalno u stvarnom vremenu, bez potrebe za papirom i dodatnim obrascima.
PREDMET, NAČIN I OBVEZNICI FISKALIZACIJE
Fiskalizacija 1.0 obuhvaća račune izdane krajnjim potrošačima, prodaju putem samoposlužnih uređaja i napojnice.
Prilikom svakog izdavanja računa putem fiskalne blagajne, softver automatski šalje podatke Poreznoj upravi radi fiskalizacije.
Obveznici su poduzetnici koji plaćaju porez na dohodak ili dobit i primaju gotovinu.
Obveznici fiskalizacije dužni su donijeti interni akt koji definira način numeriranja i sljednosti računa te popis poslovnica/blagajni. Također imaju obvezu prijaviti sve poslovne prostore Poreznoj upravi.
Fiskalizacija 2.0 odnosi se na sve račune unutar RH – predujmove, storna i odobrenja, ali ne obuhvaća međunarodne račune ni posebne PDV obračune.
Fiskalizacija se provodi automatski, tako da se račun šalje putem informacijskog posrednika Poreznoj upravi koja vraća status u stvarnom vremenu.
Obveza se širi na sve pošiljatelje i primatelje eRačuna, uključujući poduzetnike u sustavu PDV-a, tijela državne uprave i proračunske korisnike.
I dalje postoji obveza donošenja internog akta, ali samo za obveznike poreza na dohodak od samostalne djelatnosti. Nema obveze prijave poslovnih prostora.
VRSTA, oblik i
način slanja RAČUNA
Fiskaliziraju se samo računi plaćeni gotovinom, karticama ili čekovima, dok računi plaćeni transakcijski (npr. virmanom) nisu bili obuhvaćeni fiskalizacijom.
Računi se izdaju u papirnatom obliku ili se šalju e-mailom u PDF formatu.
Svaki fiskalizirani račun mora sadržavati JIR koji generira fiskalna blagajna u trenutku izdavanja.
Ne postoji nadzor nad dostavom računa – nije moguće pratiti status dostave ni primitka.
Svi računi, neovisno o načinu plaćanja (gotovina, kartica, virman) i tipu transakcije (B2B, B2C, B2G), moraju biti fiskalizirani.
Računi se izdaju isključivo kao strukturirani eRačuni u XML formatu, prilagođeni za automatsku obradu.
eRačuni se razmjenjuju putem informacijskog posrednika ili vlastite pristupne točke povezane s Poreznom upravom.
Sustav omogućuje potvrdu primitka računa, praćenje statusa i automatsku razmjenu podataka između pošiljatelja, primatelja i Porezne uprave.
TEHNIČKI ZAHTJEVI ZA PROVEDBU FISKALIZACIJE I CERTIFIKATI
Za fiskalizaciju je potreban POS uređaj s internetskom vezom i softver koji može kreirati i poslati XML poruku.
Obveznici moraju koristiti digitalni certifikat izdan od FINA-e kako bi računi bili potpisani i sigurni.
Potrebno je imati ERP softver ili pristup aplikaciji povezanoj na mrežu informacijskih posrednika i Poreznu upravu putem AS4 protokola.
Dozvoljeno je korištenje kvalificiranih certifikata i od drugih pružatelja usluga povjerenja, a ne isključivo od FINA-e.
Nema mogućnosti elzvještavanja – svi računi fiskaliziraju se u trenutku izdavanja i ne postoji alternativni način prijave.
Ne postoji ni mogućnost naknadne provjere ili uvida u status računa.
Pošiljatelji nemaju mogućnost praćenja statusa računa nakon izdavanja.
Uvedena je obveza elzvještavanja u iznimnim slučajevima:
Ako nije moguće izdati eRačun (npr. zbog nedostupnosti adrese primatelja…).
Ako primatelj odbije zaprimiti eRačun.
eIzvještavanje se provodi putem FiskAplikacije.
Omogućen je uvid u status svakog računa.
eIZVJEŠTAVANJE I NADZOR RAČUNA
Poduzetnici moraju voditi knjige izlaznih i ulaznih računa (IRA i URA) te popunjavati različite porezne obrasce kao što su OPZ-STAT, PDV-S i ZP.
Računi i dokumentacija čuvaju se fizički ili kao PDF na računalu, bez propisane digitalne arhive.
Mnoge dosadašnje evidencije postat će nepotrebne – npr. IRA i URA neće biti potrebne jer svi podaci već postoje unutar sustava e-računa.
Računi se obavezno moraju pohranjivati u digitalnoj arhivi u ispravnom XML formatu, na rok od najmanje 6 godina.
Fiskalizacija 2.0 je ovdje.
Jeste li spremni?
Ne čekajte zadnji tren, digitalizirajte svoje poslovanje i započnite novu eru izdavanja računa.