FISKALIZACIJA 1.0 vs FISKALIZACIJA 2.0

Usporedili smo Fiskalizaciju 1.0 i 2.0 – saznajte što konkretno znači prelazak na eRačune, što se točno mijenja i koje nove obveze vas čekaju.

Fiskalizacija predstavlja automatiziranu programsku dostavu podataka iz računa Poreznoj upravi u realnom vremenu.

Fiskalizacija 2.0 predstavlja nadogradnju postojećeg sustava fiskalizacije u Hrvatskoj uvođenjem obaveznih e-računa i digitalizacijom procesa izdavanja računa.

Dok je Fiskalizacija 1.0 bila usmjerena na fiskalizaciju računa između poduzetnika i krajnjih potrošača (B2C), nova verzija proširuje obvezu i na račune između poduzetnika (B2B) te prema javnim tijelima (B2G).

Vremenski pregled uvođenja
fiskalizacije

01.01.
2013.
Uvedena fiskalizacija 1.0

Uvedena fiskalizacija 1.0

Fiskalizacija 1.0 je uvedena 2013. godine te su svi obveznici morali slati podatke o gotovinskim računima Poreznoj upravi.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2017.
Proširenje obveze na paušalce

Proširenje obveze na paušalce

Fiskalizacija se proširuje i na male porezne obveznike – obrtnike koji plaćaju porez paušalno. Precizirano je oslobođenje od obveze fiskalizacije za putnički promet i uvedene su odredbe o odgovornosti za korišteno programsko rješenje u
postupku fiskalizacije.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2018.
Uvedena obveza izdavanja eRačuna u javnoj nabavi

Uvedena obveza izdavanja eRačuna u javnoj nabavi

2018./19. započeli su prvi koraci prema digitalizaciji poslovanja, uključujući testiranje e-računa u poslovanju s javnom nabavom te definiranje standarda za elektroničku razmjenu.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2021.
Fiskalizacija samoposlužnih uređaja

Fiskalizacija samoposlužnih uređaja

Uvedena je obveza fiskalizacije podatka o prodaji putem samoposlužnih uređaja koji u pravilu ne izdaju račune i jasno označavanje dokumenata koji se izdaju prije računa s natpisom „Ovo nije fiskalizirani račun“.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2021.
QR kod, fiskalizacija ponuda i novi način određivanja blagajničkog maksimuma

QR kod, fiskalizacija ponuda i novi način određivanja blagajničkog maksimuma

Računi moraju sadržavati QR kod radi brže provjere. Uvodi se i fiskalizacija ponuda. Također, mijenja se način određivanja visine blagajničkog maksimuma.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2024.
Fiskalizacija napojnica

Fiskalizacija napojnica

Reguliran je status napojnica uz račun, ukinuta je provjera računa putem SMS-a i provedene su prilagodbe zbog uvođenja eura.

VIŠE INFORMACIJA
01.01.
2026.
Uvodi se obveza izdavanja eRačuna u B2B

Uvodi se obveza izdavanja eRačuna u B2B

Početkom 2026., uvodi se obveza izdavanja i fiskalizacije e-računa u B2B sektoru, što znači da papirnati i PDF računi više neće biti dovoljni – svi računi morat će biti razmijenjeni putem informacijskih posrednika i fiskalizirani.

VIŠE INFORMACIJA

Što Fiskalizacija 2.0 mijenja u odnosu na Fiskalizaciju 1.0?

MODEL FISKALIZACIJE

FISKALIZACIJA 1.0

FISKALIZACIJA 2.0

U postojećem modelu fiskalizacije, sve započinje u trenutku izdavanja računa putem blagajne ili naplatnog uređaja.

Taj uređaj, uz pomoć integriranog softvera, automatski izdvaja skup podataka iz računa i šalje ih prema Poreznoj upravi.

Porezna uprava u realnom vremenu obrađuje zaprimljene podatke i generira jedinstveni identifikator računa (JIR), koji vraća natrag na naplatni uređaj. Tek nakon zaprimanja JIR-a, račun se može ispisati.

Na taj način svaki račun s gotovinskim plaćanjem prolazi trenutnu provjeru kroz sustav, a kupac može provjeriti je li njegov račun prijavljen Poreznoj upravi.

U novom modelu fiskalizacije, temelj sustava je elektronički račun (eRačun) koji pošiljatelj kreira pomoću programskog rješenja i šalje ga primatelju putem informacijskog posrednika.

Istovremeno, programsko rješenje pošiljatelja automatski izdvaja skup podataka iz eRačuna i šalje ih Poreznoj upravi.

Ovim dvosmjernim procesom osigurava se unakrsna provjera – i pošiljatelj i primatelj potvrđuju valjanost transakcije, što podiže razinu kontrole i transparentnosti cijelog sustava.

Na taj način računi se prate digitalno u stvarnom vremenu, bez potrebe za papirom i dodatnim obrascima.

PREDMET, NAČIN I OBVEZNICI FISKALIZACIJE

Fiskalizacija 1.0 obuhvaća račune izdane krajnjim potrošačima, prodaju putem samoposlužnih uređaja i napojnice.

Prilikom svakog izdavanja računa putem fiskalne blagajne, softver automatski šalje podatke Poreznoj upravi radi fiskalizacije.

Obveznici su poduzetnici koji plaćaju porez na dohodak ili dobit i primaju gotovinu.

Obveznici fiskalizacije dužni su donijeti interni akt koji definira način numeriranja i sljednosti računa te popis poslovnica/blagajni. Također imaju obvezu prijaviti sve poslovne prostore Poreznoj upravi.

Fiskalizacija 2.0 odnosi se na sve račune unutar RH – predujmove, storna i odobrenja, ali ne obuhvaća međunarodne račune ni posebne PDV obračune.

Fiskalizacija se provodi automatski, tako da se račun šalje putem informacijskog posrednika Poreznoj upravi koja vraća status u stvarnom vremenu.

Obveza se širi na sve pošiljatelje i primatelje eRačuna, uključujući poduzetnike u sustavu PDV-a, tijela državne uprave i proračunske korisnike.

I dalje postoji obveza donošenja internog akta, ali samo za obveznike poreza na dohodak od samostalne djelatnosti. Nema obveze prijave poslovnih prostora.

VRSTA, oblik i
način slanja RAČUNA

Fiskaliziraju se samo računi plaćeni gotovinom, karticama ili čekovima, dok računi plaćeni transakcijski (npr. virmanom) nisu bili obuhvaćeni fiskalizacijom.

Računi se izdaju u papirnatom obliku ili se šalju e-mailom u PDF formatu.

Svaki fiskalizirani račun mora sadržavati JIR koji generira fiskalna blagajna u trenutku izdavanja.

Ne postoji nadzor nad dostavom računa – nije moguće pratiti status dostave ni primitka.

Svi računi, neovisno o načinu plaćanja (gotovina, kartica, virman) i tipu transakcije (B2B, B2C, B2G), moraju biti fiskalizirani.

Računi se izdaju isključivo kao strukturirani eRačuni u XML formatu, prilagođeni za automatsku obradu.

eRačuni se razmjenjuju putem informacijskog posrednika ili vlastite pristupne točke povezane s Poreznom upravom.

Sustav omogućuje potvrdu primitka računa, praćenje statusa i automatsku razmjenu podataka između pošiljatelja, primatelja i Porezne uprave.

TEHNIČKI ZAHTJEVI ZA PROVEDBU FISKALIZACIJE I CERTIFIKATI

Za fiskalizaciju je potreban POS uređaj s internetskom vezom i softver koji može kreirati i poslati XML poruku.

Obveznici moraju koristiti digitalni certifikat izdan od FINA-e kako bi računi bili potpisani i sigurni.

Potrebno je imati ERP softver ili pristup aplikaciji povezanoj na mrežu informacijskih posrednika i Poreznu upravu putem AS4 protokola.

Dozvoljeno je korištenje kvalificiranih certifikata i od drugih pružatelja usluga povjerenja, a ne isključivo od FINA-e.

OBVEZNE EVIDENCIJE I ARHIVIRANJE DOKUMENTACIJE

Nema mogućnosti elzvještavanja – svi računi fiskaliziraju se u trenutku izdavanja i ne postoji alternativni način prijave.

Ne postoji ni mogućnost naknadne provjere ili uvida u status računa.

Pošiljatelji nemaju mogućnost praćenja statusa računa nakon izdavanja.

Uvedena je obveza elzvještavanja u iznimnim slučajevima:

Ako nije moguće izdati eRačun (npr. zbog nedostupnosti adrese primatelja…).
Ako primatelj odbije zaprimiti eRačun.

eIzvještavanje se provodi putem FiskAplikacije.

Omogućen je uvid u status svakog računa.

eIZVJEŠTAVANJE I NADZOR RAČUNA

Poduzetnici moraju voditi knjige izlaznih i ulaznih računa (IRA i URA) te popunjavati različite porezne obrasce kao što su OPZ-STAT, PDV-S i ZP.

Računi i dokumentacija čuvaju se fizički ili kao PDF na računalu, bez propisane digitalne arhive.

Mnoge dosadašnje evidencije postat će nepotrebne – npr. IRA i URA neće biti potrebne jer svi podaci već postoje unutar sustava e-računa.

Računi se obavezno moraju pohranjivati u digitalnoj arhivi u ispravnom XML formatu, na rok od najmanje 6 godina.

Fiskalizacija 2.0 je ovdje.
Jeste li spremni?

Ne čekajte zadnji tren, digitalizirajte svoje poslovanje i započnite novu eru izdavanja računa.